28 June 2015

"Feltskisser"

Jeg må bare innse det: Etter seks år i Oslo, her jeg ennå ikke funnet min "local patch". Jeg har ikke funnet det lett tilgjengelige stedet der jeg kan sitte noenlunde uforstyrret i vakre omgivelser og skisse et variert utvalg av fugler. Det handler nok ikke minst om at jeg vokste opp på Jæren, fuglekikkerens Mekka i Norge, og om at jeg nok aldri kommer til å kjenne den samme dragningen mot barskogen som jeg gjør mot strandenger og våtmark. Det er hyggelig med en skogstur i ny og ne, men hjertet mitt hører det åpne, ville kystlandskapet til. Så hva gjør en stakkar som egentlig har lyst på mer tid til feltarbeid, men i lange perioder ikke kan sette av tid til å reise til de beste stedene? Vel, internett byr på muligheter. De siste årene har jeg øvd litt på feltskisser gjennom videoer som ligger på Youtube. De byr ikke på gode naturopplevelser, men gir god trening i å forholde seg til bevegelige motiver. Ja, og skulle fuglen lette, kan du få den til å lande igjen med et tastetrykk. En av skissene er inspirert av mongolloen (Charadrius mongolus) som for bare et par dager siden besøkte Lista i Sør-Norge, selv om jeg har tegnet andre individer.

2 comments: